مگر ممکن است شخصی(امام زمان) تا به این حد عمر کند؟؟؟
منتظران موعود
خداشناسی-موعود شناسی-جنگ با شبهات

 

التبه اگر مسئله را با توجّه به قدرت خدا در نظر بگيريم، براي خداوند هيچ سخت نيست که انساني را هزاران سال در اوج نشاط و نيرومندي نگاه دارد. حيات و مرگ دست اوست و بر هر چيز تواناست و قدرت او هم بالاتر از عوامل عادي و علل طبيعي است. عمر طولاني بخشيدن به يک فرد از سوي خدا، محال نيست. از اين نگاه، هيچ شبهه‌اي وجود ندارد. بهترين پاسخ آرام بخش براي اين سؤال هم همين است .

از نظر علوم طبيعي و مسائلي حياتي نيز، چنان نيست که عمر طولاني براي انسان برخلاف قوانين طبيعي باشد. پيري و فرسودگي عاملي است که بر زندگي بشر عارض مي‌شود. اگر عوامل آن را شناخته و از خويش مراقبت کنيم، عمري طولاني‌تر خواهيم داشت. مگر دانشمندان تلاش نمي‌کنند که با پيشرفت‌هاي علمي، پيري و فرسودگي و مرگ را به تأخير بيندازند و مدّت زمان حيات بشر را در اين دنيا افزايش دهند؟

در اين راه، گام‌هاي مؤثري هم برداشته شده است. پس از نظر علمي هم، عمر هزار ساله و بيشتر، هرچند غيرعادي است، ولي محال نيست، بلکه شدني است. هم اکنون هم در گوشه و کنار جهان کساني هستند که عمري نزديک به صد و پنجاه سال دارند و اين در اثر نوع زندگي و آب و هوا و تغذيه و کار بدني و عوامل ديگراست. علل و اسباب ناشناختة ديگري ممکن است وجود داشته باشد که با آگاهي از آن‌ها بتوان به عمر طولاني‌تر دست يافت. سال‌هاست که دانشمندان در اين راه به تلاش علمي پرداخته و نتايج خوبي هم گرفته‌اند.

نمونه‌هاي افرادي که عمرهاي طولاني داشته‌اند، گوياي اين نکته است که اين مسئله، شدني و تحقق يافتني است. قرآن کريم از حضرت نوح ياد مي‌کند که 950 سال در ميان قوم خود بود و به خدا دعوتشان مي‌کرد.2 اين تنها زمان پيامبري اوست و عمر او بيشتر هم بوده است. در منابع ديني براي پيامبري همچون نوح، آدم، ابراهيم ، اسماعيل، يوسف، موسي، سليمان و ... (عليهم السلام) عمري طولاني و گاهي چند صد ساله ذکر شده است.3 امام سجاد (عليه السلام) فرمود:

در حضرت مهدي (عليه السلام) سنّتي از حضرت نوح (عليه السلام) است و آن طول عمر است.4

 

به اين گونه افراد که عمري بلند داشته‌اند، «مُعمّرين» گفته مي‌شود، يعني صاحبان طول عمر، دراز عُمران. حتماَ عواملي سبب اين طول عمر مي‌شود که قابل شناخت و عمل است. دانشمندان مي‌گويند:

همة بافت‌هاي مهم و اصلي سازمان وجود انسان، قابليت يک زندگي بسيار طولاني و بي‌نهايت را دارند و انسان اگر بتواند خود را در تيررس عواملي که رشتة حيات او را مي‌بُرد قرار ندهد، کاملاً برايش ممکن است که هزاران سال زندگي کند و عمري بسيار طولاني داشته باشد.5

پس مرزي براي پايان عمر انسان در هفتاد يا هشتاد سالگي نيست. همة اسباب و عوامل بهزيستي و تندرستي هم تاکنون شناخته نشده است. در نتيجه از نظر علوم طبيعي هم مانعي براي يک عمر دراز مدّت نيست. مگر معتقد نيستيم که خضر، آب حيات نوشيد و عمر جاويد يافت و هم اکنون زنده است؟ در تاريخ، انسان‌هايي با عمر بلند، بسيار بوده و زيسته‌اند.6

البته از نظر ما که به علم و قدرت و ارادة نامحدود خداوند عقيده داريم، پذيرش اين مسئله خيلي آسان است. اصلاً اثر گذاري هر عاملي طبيعي هم به ارادة خداست. خدايي که دريا را براي موسي(عليه السلام) مي‌شکافد و براي حضرت صالح (عليه السلام) شتري از دل سنگ بيرون مي‌آورد و به دست عيسي (عليه السلام) مرده را زنده مي‌کند و آتش را براي ابراهيم به گلستان تبديل مي‌کند و آن همه معجزات شگفت را براي پيامبران محقّق مي‌سازد، به راحتي مي‌تواند به وليّ و حجّت خويش، عمري طولاني و هزار ساله ببخشد و او را از هر حادثه و خطر و بيماري و پيري و مرگ حفظ کند و حضرتش را ذخيره‌اي براي نجات بشريت و اصلاح جهان نگه دارد.

 

گر نگهدار من آن است که من مي‌دانم / شيشه را در بغل سنگ نگه مي‌دارد.

 

پس طول عمر امام زمان را تنها نبايد با مقياس علمي(آن هم علم کمال نيافته و محدود) سنجيد، بلکه از نگاه اعجاز و قدرت الهي هم بايد به آن کرد و به راحتي «نمي‌شود» نگفت.7

دست عنايت الهي، آن گوهر يک دانة وجود را در صدف هستي پرورانده و براي جلوه‌اي برتر، نگه داشته است. و داستان مهدي (عليه السلام)، داستان ديگري است و راز وجودش، بالاتر از شناخت ما.

 

آن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست / هر کجا هست، خدايا به سلامت دارش.8

 

پي نوشت ها:

 

1. هم اکنون هنگام چاپ کتاب که سال1423 قمري است، عمر آن حضرت 1168 سال مي‌باشد.

2. عنکبوت ، (29) ، آيه 14.

.3 شيخ صدوق کمال الدين ،ص 523

.4 همان، ص 524 : في القائم سنّة من نوح و هي طول العمر.

5. سيد محمد کاظم قزويني امام مهدي از ولادت تا ظهور، (ترجمه) ص 455.

6. حتي کساني دربارة اين گونه اشخاص ، کتاب‌هاي مستقل نگاشته‌اند . ر. ک : محمد رضا حکيمي، تفسير آفتاب ، ص 248.

7. در زمينة تحليل طول عمر از نظر علوم طبيعي از جمله ر. ک : شهيد پاک نژاد اولين دانشگاه و آخرين پيامبر، ج2، محمد رضا حکيمي، خورشيد مغرب، فصل دهم.

8. حافظ شيرازي


درباره وبلاگ

به میعاد گاه دلسوختگان و دلباختگان خوش آمدید.مرجع کامل پاسخ دهی به شبهات و سوالات.لطفا سوالات خود را در قسمت نظرات درج کنید.با تشکر دلسوختگان عالم انتظار
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان منتظران موعود و آدرس moztar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 39
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 39
بازدید ماه : 205
بازدید کل : 26355
تعداد مطالب : 8
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1